söndag 11 juni 2017

Fredag den 9 juli

Fredagar ingen särskild dag
MEN den 9-onde
JA  eller jo .. det datumet sitter för alltid inristat i mitt huvud
DEN dagen då är allt bara fel .. nästan
LEDSEN
GÅR INTE BORT
DET var den 9/9 som min älskade sambo gick ur tiden endast 71 år gammal
HADE inte fyllt än 
HANS födelsedag var den 28 december 1935
2006 -09-09  tog hans liv slut
OCH sedan dess kan jag inte få det datumet ur huvudet oavsett månad
Skrev på Facebook att jag var ledsen 
SENARE  när jag läste tidningen .. DÅ SLOG det slint totalt
TÅRARNA SPRUTADE .. en bekant hade slutat sitt liv 76 år 
FY SÅ FÅR DET INTE VARA  .. MEN så var det
JAG pratade men honom på ICA för tre veckor sedan
EN vecka innan han gick bort .. VI SÅGS INTE SÅ OFTA
men då sprang vi på varandra  .. satt en stund i cafeterian på ICA
HAN sa som det var CANCERN var tillbaks
HAN opererade bort örat och ½ kinden för snart 30 år sedan
EN fd arbetskamrat och husvagnsbekant .. han och hans fru 
var då i början av 90-talet en av våra bästa husvagns-vänner  
HANS fru gick bort 19 maj 1998

HAN klarade sin cancer då men inte hon 
Bröstcancer .. ja så orättvist det var sa vi då
NU var han sjuk igen .. nu var en del av käken borta
DOM kunde inte operera bort allt 
Han hade svårt att äta 
VI satt där en stund och pratade om tiden på Ok mm
Så gick vi åt var sitt håll .. sista gången vi sågs
SÅ ledsamt
Så den dagen den var inte alls rolig
HADE skrivit på FACEBOOK hur ledsen jag var 
SÅ får jag ett  meddelande på mobilen .. VILL DU ÅKA TILL MINNESLUNDEN
TACK .. men nej .. inte i dag .. trött .. vill vila
Så jag sitter bara och dåsar
Kommer ett till meddelande .. JAG kommer över med en blomma
 men det behöver du väl inte svarar jag ..
MEN senare på em ringer det på dörren .. där står hon med blomma och ett litet paket
MEN oj sa jag .. men jag kan inte stanna .. sa hon .. ska vara hundvakt .. 
men ville lämna detta redan i dag .. sa hon
En fin ROS i kruka
och en UGGLA .. ett tidur .. ha ha .. då skrattade jag i min sorgsenhet
KRAMKALAS blev det då
MITT andra älskade TIDUR .. minne efter sambon hade gått sönder
och det var mer än 35 år .. vet inte hur länge han hade haft det innan vi träffades
JA JA .. NU fick jag ett nytt .. skrev för ett tag sedan att det inte gick att laga
JO men inte var det värt 1000:- 
 så jag skrev då att får använda mobilen tills vidare
MEN jag vill ha ett annat tidur
OCH det kom hon ihåg när hon såg UGGLAN i en butik i SÖDERKÖPING
SÅ det fick jag .. SÅ GLAD JAG BLEV
 
I dag fick min UGGLA tjänstgöra för andra gången
Så glad så åt mitt nya fina TIDUR som har sin plats på fläkten
DET trasiga uret får vara som minne  på en annan hylla
SÅ blev det lördag med bra väder .. så jag gick en sväng .. här vid en villa
Granhäck som blommar kan man väl säga
Gick som jag kallar det ytter-vägen runt området och hamnade vid ÖPPEN HAND
SÅ tänkte jag äta på Mariebergsgården ett äldreboende
MEN maten passade inte mig så jag fortsatt mot hemmet
TÄNKTE gå förbi ICA men orkade inte den extra svängen
en skata
och det hade varit fest
Så kom jag förbi där ULLA bor
 DÄR var en fin rönn och det var där jag tog den fina humlan i torsdags
 Kommer fram till den INRE SNACKBÄNKEN
sätter mig och vilar för nu var jag asatrött 
1 timme hade jag gått runt
DÅ efter en kort stund kom SIXTEN
Matte och han skulle gå och äta lunch vid nästa hus .. men skulle låta
SIXTEN var ute en stund först .. han skulle med på lunchen
 VAD såg han nu 
MATTE och jag pratade i nästan en ½-timme innan det var dags att gå åt varsitt håll
Lite andra kort på Sixten
Så går jag  och hår igenom parken på innergården
HOPPSAN
Sprang på en måsunge som nog  kommit ner på marken nyss
MEN hejsan hoppsan
KOM inte för nära var det någon som skränade
Jag vet att dom kan vara ettriga 
OCH det var inte så farligt som jag trodde först
 DEN landar vid sidan om mig
Ungen struttar runt lite där .. vingligt är det
Så den var nog väldigt  färsk
Går förbi gungorna och en av lekgrejorna  .. där var denna kaja
 Så gick min runda då  .. i går
1 timme tog den med alla fotostopp 
+ en ½ timme på snackbänken med Sixten och hans matte
 NU var jag HUNGRIG
Tog fram en liten paj som jag bakade dagen innan
 Broccoli i dessa denna gången
SEN var jag trött och somnade sött en lång stund
SÖNDAG 
 OCH i dag kokade jag ägg igen och rensade upp på diskbänken
NU söndagskväll
I morgon till lasarettet på röntgen
Så få se när jag orkar återkomma
HEJ SVEJS 
 

2 kommentarer:

  1. Beklagar sorgen efter din sambo och vän.
    Lustigt för jag tänkte högt i morse att så många av mina nära vänner gått bort på ett eller annat sätt. Vid sjukdom kan ju vara förlåtet men att ta sitt eget liv är oförlåtet. Och långt innan de fyllt 60 år.

    Nä vi ska kämpa tills den dagen kommer oförhappandes hoppas jag.

    Var rädd om dig, kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margareta Endahl12 juni 2017 kl. 10:59

      JA du .. även om det är 10 år sedan min sambo gick bort så är det jobbigt vissa dagar och händelser.. att vännen från förr gick bort.. bara så jobbigt det också .. och man pratar med dom en dag .. så nästa finns dom inte .. OCH jag har för många äldre vänner .. så det kommer att hända igen ..LIVET BARA ÄR SÅ .. DET måste gå vidare även om det är jobbigt .. OCH ensam blir man
      KRAM på dig ..

      Radera